Τετάρτη 13 Μαρτίου 2013

ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ (ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΨΗΦΙΔΕΣ)

ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ (ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΨΗΦΙΔΕΣ)
Βυζαντινή λέμε την τέχνη που αναπτύχθηκε εις τις χώρες που επεκτάθηκε η κυριαρχία και η πνευματική επίδραση του Βυζαντίου από της ιδρύσεως μέχρι της αλώσεώς του από τους τουρκους.
Η χριατιανική τέχνη συνδέθηκε μοιραίως με την Βυζαντινή αυτοκρατορία και την προ χριστιανική τέχνη στη Ρώμη.
Εχουμε λοιπόν την πρωτοχριστιανική τεχνη(1 εως 4 αιων μχ)
την Βυζαντινή τέχνη και την Μεταβυζαντινή τέχνη.
Η τελευταία περιλαμβάνειτην τέχνη μετά και λίγο πριν άπο την άλωση..κυρίως απο 'Ελληνες ,Κρήτες και Μακεδόνες ζωγράφους οι οποίοι εξακολουθούν να συμμορφώνονται προς τις παραδόσεις της Βυζαντινής τέχνης.
Στην δύση δε οι εκεί καλλιτέχνες ακμάζουν με μια άλλη τέχνη την Δυτική ή την τέχνη της Αναγέννησης.
ΠΡΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ
Τα πρώτα δειλά βήματα γίνονταιμε τά συμβολικά σκαλίσματα και τα ζωγραφίσματα στις κατακόμβες, πάνω σε αρχαιοελληνικά πρότυπα που υιοθέτησε η Ρώμη. 'Ηταν ακόμα ολοζώντανη αυτήη τέχνη και για αυτό τα πρώτα δημιουργήματα ήταν σχεδον όλα μέσα σε αυτή την τέχνη.
Ο καλός ποιμήν και η "δεομένη" και ο Ορφέας εξημερώνων τα θηρία.. ηταν απο τα έργα-σύμβολα την προχριαστιανικής τέχνης. 'Ετσι μια πολλή καλή σχέση δημιουργείται μεταξύ ελληνικής ζωγραφικής και βυζαντινης ζωγραφικής.
Αυτή η τέχνη, η προχριαστιανική δικαίως αποκαλέστει "πένθημος" λόγω των διωγμών και του φόβου των πρώτων χριστιανών.
Μετά τον Μ.Κωσταντίνο και αφού χωριστεί το ρωμαικό κράτος σε ανατολικό και δυτικό..αρχίζει η καθαρή περίοδο της βυζαντινής τέχνης.


__________________Καλή αρχή παιδιά! Στέλλα Γκέκη
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ...
Η αληθινή απαρχή της Βυζαντινής τέχνης τοποθετείται εις την περίοδο την παρά του Μ.Κωνσταντίνου που αναγνωρίζει την χριστιανική θρησκεία σαν επίσημη θρησκεία του κράτους και της κτήσεως την Κωνσταντινούπολις.
Σε αυτή την πίστη, που είχε νικήσει, χρειάζονταν καινούργιοι ναοί λαμπροί και ικανοί να διατρανέψουν τον θρίαμβο.
Εις την Κωντσαντινούπολη, την Αλεξάνδρια, την Ιερουσαλήμ και στην Ρώμη κτίζονται καινούργιοι ναοί, περίλαμπρες βασιλικές, που έχουν και εσωτερικό πολυτελή διάκοσμο.
Και απ την μία φοβούνται τα ειδωλολατρικά πρότυπα του παρελθόντος και απ την άλλη χρειάζονται να προσελκίσουν κόσμο ο οποίος να μην φοβάται πλέον οτι θα διωχτεί για την πίστη του και να αναγνωρίσουν και επισήμως και δια της τέχνης την εγκαθίδρυση της νέας θρησκείας.
Κάτι πολύ σημαντικό που τους απασχολούσε ήταν ότι ο λαός ήταν οι περισσότεροι αγράμματοι και δεν μπορούσαν να διαβάσουν επιγραφές και σύμβολα.
Θέλοντας δε να ξεπεράσουν την "πένθιμη" περίοδο της προχριστιανικής πίστης και να ξεχάσουν τους διωγμούς, σκέφτηκαν ότι ήταν καλό να διακοσμηθούν οι εσωτερικοί τοίχοι των ναών με σκηνές απο το Θείο μυστήριο.
'Ετσι σιγά σιγά αναπτύχθηκε η Βυζαντινή τέχνη προσέχοντας πάντα να μην λατρεύσουν το είδωλο παρά την ιδέα της πίστης και της χριστιανικής θρησκείας.
Η τέχνη αυτή πρώτα ξεκίνησε από ψηφιδωτά και κατά την Παλαιολογική περίοδο και μετά έφτασε στην ακμή της ιδρύοντας μάλιστα και δυό σχολές.
μια την Κρητική (θεοφάνης ο Κρής)
και την Μακεδονική (Μιχαήλ Πανσέληνος)


__________________Καλή αρχή παιδιά! Στέλλα Γκέκη

Last edited by stella (18 Φεβ 2008 - 03:31)
454
μερικά δείγματα προβυζαντινής. βυζαντινής.ψηφιδωτών και χειρογράφων.

Ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός και η συνοδεία του. Ψηφιδωτή παράσταση από το βόρειο τοίχο του ιερού στον Άγιο Βιτάλιο στη Ραβένα.
Ο Χριστός ευλογεί τον αυτοκράτορα Ανδρόνικο Β΄ Παλαιολόγο,
κωδ. 1 (Χρυσόβουλλο), 1301. Αθήνα, Βυζαντινό Μουσείο.


__________________Καλή αρχή παιδιά! Στέλλα Γκέκη
4455
μεταβυζαντινή τέχνη

Βημόθυρο από τον ναό του Ευαγγελισμού στο Βεράτι, έργο του ζωγράφου Ονουφρίου, στα μέσα του 16ου αιώνα. Τους ευαγγελιστές, τον Μάρκο, τον Λουκά, τον Ματθαίο και τον Ιωάννη, συνοδεύουν τα αντίστοιχα σύμβολά τους, ο λέων, ο μόσχος, ο άνθρωπος και ο αετός, σύμφωνα με το κείμενο της Αποκάλυψης. Τα αρχιτεκτονήματα αποτελούν κυρίαρχο στοιχείο της σύνθεσης, όχι μόνο χάρη στους ευφάνταστους συνδυασμούς των αρχιτεκτονικών τύπων, αλλά και χάρη στις χρωματικές τους αποχρώσεις.Βημόθυρο από τον ναό του Ευαγγελισμού στο Βεράτι, έργο του ζωγράφου Ονουφρίου, στα μέσα του 16ου αιώνα. Τους ευαγγελιστές, τον Μάρκο, τον Λουκά, τον Ματθαίο και τον Ιωάννη, συνοδεύουν τα αντίστοιχα σύμβολά τους, ο λέων, ο μόσχος, ο άνθρωπος και ο αετός, σύμφωνα με το κείμενο της Αποκάλυψης. Τα αρχιτεκτονήματα αποτελούν κυρίαρχο στοιχείο της σύνθεσης, όχι μόνο χάρη στους ευφάνταστους συνδυασμούς των αρχιτεκτονικών τύπων, αλλά και χάρη στις χρωματικές τους αποχρώσεις.
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://photo.kathimerini.gr/kathnews/photos/15-01-06/15-01-06_1285218_


__________________Καλή αρχή παιδιά! Στέλλα Γκέκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου